STATUT
OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ W CHOJNICACH
(Uchwalony na walnym zebraniu członków OSP w Chojnicach dnia 23.03.2018 roku. Wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 25.06.2018 roku.)
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Ochotnicza Straż Pożarna w Chojnicach, zwane dalej OSP.
§ 2
Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r.- prawo o stowarzyszeniach (Dz.U 2001 nr 79 poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r.- o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. 2009 nr 178 poz. 1380 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. – o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2010 nr 234 poz. 1536 z późn. zm.), a także niniejszego statutu.
§ 3
OSP posiada swoją siedzibę w Chojnicach. Może również posiadać swoje filie zlokalizowane w innych miejscach na terenie swego działania określonego w § 4.
§ 4
Terenem działania OSP jest miasto Chojnice, oraz miejscowości położone w rejonie pomocy wzajemnej. W szczególnych przypadkach na polecenie Państwowej Straży Pożarnej OSP może prowadzić działania operacyjne poza własnym terenem działania.
§ 5
OSP posiada osobowość prawną.
§ 6
OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 7
OSP może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej według wzorów określonych w odrębnych przepisach.
§ 8
Działalność OSP opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudnić pracowników.
ROZDZIAŁ II
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 9
Celem OSP jest:
- prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami,
- branie udziału w akcjach ratowniczych prowadzonych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,
- informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
- rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu, oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,
- uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich,
- działania na rzecz ochrony środowiska,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.
§ 10
Zadania i cele wymienione w § 9 OSP realizuje przez:
- organizowanie zespołów do monitorowania stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie działania OSP, oraz przygotowywanie informacji o powyższym,
- organizowanie spośród swoich członków pododdziałów pożarniczych,
- przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej,
- prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP,
- organizowanie kobiecych i młodzieżowych drużyn pożarniczych,
- organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej.
- organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną,
prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu.
§ 10a
- Działalność określona w § 9 i § 10 jest wyłączną działalnością statutową OSP i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
- Walne zebranie członków OSP określa przedmiot działalności nieodpłatnej i odpłatnej.
- Przedmiotem działalności nieodpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest w szczególności:
– udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych,
– zwalczanie klęsk żywiołowych,
– ratownictwo i ochrona ludności.
- Przedmiotem działalności odpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest:
– organizowanie wystaw i imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych,
– organizowanie imprez krajoznawczych, oraz wypoczynku dzieci i młodzieży,
– usuwanie skutków klęsk żywiołowych i innych zdarzeń nie zagrażających mieniu i życiu ludności.
- Przedmiot statutowej działalności odpłatnej nie może pokrywać się z przedmiotem działalności gospodarczej OSP.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 11
Członkami OSP mogą być osoby fizyczne, mające pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawione praw publicznych, małoletni za zgodą przedstawicieli ustawowych i osoby prawne z wyjątkiem osób wymienionych w art. 44 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. nr.20 poz.104 z póź. zm.).
§ 12
Przyjęcie w poczet członków następuje na podstawie uchwały zarządu OSP po złożeniu przez osobę zainteresowaną pisemnej deklaracji.
§ 13
Członkowie OSP dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków młodzieżowych drużyn pożarniczych,
- członków wspierających,
- członków honorowych,
§ 14
Członkiem zwyczajnym może być osoba, która aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i złożyła przyrzeczenie następującej treści: „W pełni świadom obowiązków strażaka – ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem Ochotniczej Straży Pożarnej, dbającym o jej godność, ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia”
§ 15
- Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która ukończyła 10 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych i złożyła przyrzeczenie.
- Członkom młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku od 16 do 18 lat przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze.
- Młodzieżowe drużyny pożarnicze mogą być środowiskowe oraz tworzone w szkołach i placówkach wychowawczych, oraz miejscu zamieszkania.
- Zasady organizacji MDP określa regulamin organizacyjny MDP zatwierdzony przez Zarząd Główny ZOSP RP.
- Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych nie biorą udziału w akcjach ratowniczych prowadzonych przez OSP.
§ 16
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna współdziałająca w rozwoju OSP, wspomagająca finansowo lub w inny sposób jej działalność. Członkowie wspierający opłacają składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości. Członek wspierający – osoba fizyczna, a w przypadku osoby prawnej jej przedstawiciel ma prawo:
- uczestniczyć w pracach i imprezach organizowanych przez OSP, a z głosem doradczym także w walnym zebraniu członków OSP
- korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP.
§ 17
Członkiem honorowym może zostać członek OSP szczególnie zasłużony dla ochrony przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje walne zebranie. Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich. Członek honorowy ma prawo:
-
- uczestniczyć w pracach i imprezach organizowanych przez OSP, a z głosem doradczym także w walnym zebraniu członków OSP
- korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP.
§ 18
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- wybierać i być wybieranymi do władz OSP,
- uczestniczyć w walnym zebraniu z prawem głosu,
- wysuwać postulaty i wnioski wobec władz OSP,
- korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,
- używać munduru, dystynkcji i odznak.
§ 19
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- aktywne uczestniczenie w działalności OSP,
- przestrzeganie postanowień niniejszego statutu jak też regulaminów i uchwał władz OSP,
- podnoszenie poziomu wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniach fachowych,
- dbanie o mienie i dobre imię OSP,
- regularne opłacanie składek członkowskich.
§ 20
Zarząd OSP spośród członków zwyczajnych tworzy jednostkę operacyjno – techniczną.
§ 21
Członkostwo ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia z OSP,
- wykluczenia przez władze OSP z powodu prowadzenia działalności sprzecznej z postanowieniami niniejszego statutu, działania na szkodę OSP, lub popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę, jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP,
- skreślenia z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich za okres przekraczający jeden rok,
- likwidacji OSP,
- śmierci,
- likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym.
§ 22
Wykluczenie następuje na podstawie uchwały zarządu OSP. Od uchwały przysługuje prawo wniesienia odwołania do walnego zebrania w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu. Do czasu rozpatrzenia odwołania osoba ta nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych w § 18 i § 19 niniejszego statutu.
§ 23
Przed podjęciem uchwały o wykluczeniu zarząd umożliwia członkowi OSP złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu zarządu.
§ 24
- Osoba skreślona z listy członków zobowiązana jest zwrócić powierzone jej mienie i umundurowania będące w dyspozycji.
- W przypadku ustania członkostwa w związku z §21 pkt. 1, 2 i 3 osoba skreślona z listy członków zobowiązana jest do zwrotu kosztów szkoleń specjalistycznych przeprowadzonych w ciągu ostatnich 12 miesięcy jej członkostwa. Tryb oraz warunki zwrotu tych kosztów określa uchwała Zarządu OSP.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
§ 25
Władzami OSP są:
- walne zebranie,
- zarząd,
- komisja rewizyjna.
1. WALNE ZEBRANIE
§ 26
Walne zebranie jest najwyższą władzą OSP. Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne. Walne zebranie wybiera spośród siebie 5 – 9 członków zarządu, 3 członków komisji rewizyjnej oraz delegatów na zjazd gminny. W składzie większość muszą stanowić osoby, o pełnej zdolności do czynności prawnych.
§ 27
Do kompetencji walnego zebrania należy:
- podejmowanie uchwał o zmianach i rozwiązaniu OSP,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej z ich działalności,
- uchwalenie rocznego planu działalności i budżetu OSP,
- ustalenie wysokości składki członkowskiej, oraz podejmowanie decyzji o jej zmianie,
- podejmowanie uchwał w sprawie udzielania absolutorium dla ustępującego zarządu na wniosek komisji rewizyjnej,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu, oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP,
- podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP,
- podejmowanie uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążeniu, a także o nabyciu i zbyciu środków trwałych,
- podejmowanie uchwał sprawie przyjęcia zapisów i darowizn,
- wybieranie i delegowanie członka OSP w skład władz Związku OSP RP.
§ 28
Przebieg walnego zebrania oraz podjęcia na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.
§ 29
Zwyczajne walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest raz na 5 lat, a sprawozdawcze raz na rok.
§ 30
Zwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
§ 31
Nadzwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd OSP:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie komisji rewizyjnej OSP,
- na żądanie ½ (połowy) członków OSP,
- na żądanie Związku OSP RP.
§ 32
Nadzwyczajne walne zebranie zwołane jest przez zarząd w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały lub otrzymania żądania.
§ 33
Do ważności uchwał walnego zebrania konieczna jest obecność, co najmniej połowy członków zwyczajnych. Uchwały walnego zebrania zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania. Uchwały w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości, zmiany statutu i rozwiązania OSP podejmowane są większością ⅔ ogólnej liczby głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
§ 34
W razie nie odbycia się walnego zebrania w pierwszym terminie z powodu braku wymaganej liczby członków, zarząd jest obowiązany przed upływem 14 dni zwołać ponownie walne zebranie według tego samego porządku obrad.
Walne zebranie zwołane w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych członków, z wyjątkiem uchwał w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości, rozwiązania OSP i zmian w statucie.
§ 35
Wybory do władz OSP odbywają się w głosowaniu jawnym lub tajnym.
2. ZARZĄD
§ 36
- Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika straży, jednego lub dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik straży pełni jednocześnie funkcję wiceprezesa.
- Zarząd może powołać do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nieprzekraczającej ⅓ ustalonego składu.
- Wygaśnięcie funkcji członka zarządu może nastąpić w wyniku:
– jego śmierci,
– złożenia przez niego pisemnej rezygnacji.
4. Członkowie zarządu:
– nie mogą być członkami komisji rewizyjnej OSP, ani pozostawać z członkami tej komisji w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej z tytułu zatrudnienia,
– nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 37
Do zadań zarządu należy:
- reprezentowanie interesów OSP,
- realizowanie uchwał i wytycznych walnego zgromadzenia,
- zwoływanie walnego zebrania,
- niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o zmianie statutu,
- informowanie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o swoim składzie, o miejscu zamieszkania członków, także o adresie siedziby OSP najpóźniej w ciągu miesiąca od momentu wyboru lub wprowadzenia zmian,
- udzielanie wyjaśnień organowi nadzorującemu, oraz udostępnienie do przejrzenia w lokalu OSP dokumentów związanych z jej działalnością,
- opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP, oraz składania sprawozdań z ich wykonania walnemu zebraniu,
- zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych,
- przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP,
- przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród, oraz występowania z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,
- organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych,
- dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań,
- rozstrzyganie sporów między członkami, wynikającymi z ich przynależności do OSP,
- wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu, a nie przypisanych kompetencjom walnego zebrania.
§ 38
Prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje całokształtem prac zarządu.
§ 39
Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez prezesa. Na posiedzenia zarządu należy zapraszać przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.
§ 40
Do ważności uchwał wymagana jest obecność, co najmniej ½ ogólnej liczby członków zarządu. Uchwały zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
§ 41
Umowy, akty oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisują w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik.
§ 42
Naczelnik straży kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń. Do naczelnika straży należy:
- wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań operacyjno-technicznych,
- organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,
- czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP,
- kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą,
- kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych,
- dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP, oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji,
- opracowanie opinii i wniosków w sprawie ochrony przeciwpożarowej miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.
§ 43
Za wzorowe wykonywanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia:
- pochwałę ustną,
- pochwałę w rozkazie naczelnika straży,
- wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody,
- sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 44
Za niewłaściwe wykonywanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:
- upomnienie ustne,
- nagana w rozkazie naczelnika straży,
- wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.
3. KOMISJA REWIZYJNA
§ 45
- Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
– przeprowadzanie, co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich,
– składanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP,
– przedstawienie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności,
– wnioskowanie o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi.
- Uchwały komisji rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów członków komisji obecnych na posiedzeniu. Dla ważności uchwał wymagana jest obecność, co najmniej 2 członków, a przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia,
§ 46
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 47
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.
§ 48
- Komisja rewizyjna może dokonać zmian w swoim składzie w liczbie nie przekraczającej ⅓ ustalonego składu. Zmiany te muszą być zatwierdzone na najbliższym walnym zebraniu.
- Wygaśnięcie funkcji członka komisji rewizyjnej może nastąpić w wyniku:
– jego śmierci,
– złożenia przez niego pisemnej rezygnacji.
§ 48a
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
- być członkami zarządu, małżonkami członków tego Zarządu ani pozostawać z członkami tego zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
- otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. (Dz.U. Nr 26, poz. 306 ze zm.)
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I FUNDUSZE OSP
§ 49
Majątek i fundusze OSP powstają z:
- składek członkowskich,
- dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
- dochodu z majątku i imprez,
- ofiarności publicznej,
- wpływów z działalności gospodarczej.
§ 50
- OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach.
- Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków OSP.
§ 50a
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem OSP w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanym dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku OSP na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następować by miało bezpłatnie lub na warunkach preferencyjnych,
- wykorzystywania majątku OSP na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie OSP, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 51
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie OSP większością ⅔ głosów przy obecności, co najmniej ½ liczby członków.
§ 52
Wniosek o rozwiązanie OSP względnie zmianę statutu może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy, lub na zgłoszone mu żądanie, co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
§ 53
Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad, co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 54
W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w składzie 3 osób. W przypadku niemożliwości zwołania walnego zebrania komisję likwidacyjną ustala organ rejestrowy.
§ 55
Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP przechodzi na własność Gminy Miejskiej Chojnice, natomiast sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu terytorialnego.